söndag 13 september 2009

Gloria del 2

Jaha, då var det färdigsjungit, i alla fall när det gäller Gloria. Åh, vad roligt det var! Efter stående ovationer bjöd vi på ett extranummer också. Den härliga sista satsen Cum sanctu spiritu.
Vivaldi skrev ju också musik till den franske kungen Ludvig XV's bröllop 1725. Kungen gifte sig då med prinsessan Marie, dotter till den polske kungen Stanislaw. Stanislaw var landsfövisad från Polen och Bodde under några år i Kristianstad, ett ett hus på Västra Storgatan. Marie växte upp där och lärde sig svenska med kristianstaddialekt. Det sägs att hon senare, som fransk drottning, hälsade svenska sändebud och minstrar på besök vid franska hovet, med Var hälsad kära hjärtat.

Idag bjuds det på workshop hos Quiltarna. Skoj!

3 kommentarer:

AnnA sa...

Härligt med körsång!
Jag har ju börjat i Sensuskören med Hans Mattsson fd körledare för Novakören. Jag har ju varit med i "Riverhouse"-kören ett par år, men den har legat lite halvt om halvt nere, så jag blev tipsad om denna kören av en eftismamma.
Ha en skön söndag i quilteriet(ska du vara med???)
hälsn
AnnA

AnnA sa...

Allt bra med mig, förutom att jag måste snart gå och lägga mig...
Iallafall: du har sytt, jag har scrappat på mina kort.
Och lagat och ätit supergod lasagna!
Ha det bra så länge!
hälsn
AnnA

AnnA sa...

Apropå körsång, har du sökt till det lokala körslaget här i Ksd i nov???...Gissa vem som har och som är nervös för att det ska vara audition om 10 dgr?...Milde himmel, vad ger man sig in på?`...
Anmälningstiden går ut den 18 sept...(om du kanske inte sökt än...)
Ha det!
hälsn
Anna