fredag 9 april 2010

De små stugorna och de stora barnkullarnas land

Just det landet besökte jag o Cajsa i fredags. Alltså sydöstra delen av Småland. Hur det står till med de små stugorna och de stor barnkullarna vet jag inte, vi såg knappt några människor överhuvudtaget. Och husen var ganska stora tyckte jag nog...
Vi var ute efter att se platser med Wilhelm Moberg-anknytning. Så första stoppet blev Klasatorpet i Långasjö, där Jan Troell hade "sitt" Korparmoen. Färden gick vidare på grusvägar som ringlade sig genom de småländska skogarna. Nästa stopp blev Moshult och huset där Moberg gick i skola. Vidare till Mobergstenen, en sten som visar platsen där Moberg föddes. Ett soldattorp som numera är nerbrunnit. Vi passerade också Bökevara, Åkerby vägskäl o Kråksjö innan vi slutligen nådde det riktiga Korparmoen. Innan dess hade vi också hunnit besöka ett glasbruk i Skruv. Tillsammans blev detta en runda på nästan 30 mil.

När min dator har bestämt sig för att fungera igen, då kommer det bilder...

2 kommentarer:

AnnA sa...

Godkväll/Godnatt!
Kul att känna lite "vingslag" från historierna...
Vi tog en tur till Ulriksdal i dag, och luktade och tittade på blommor, och du vet Greta Garbo i filmen "Damen med kamelian" - jag har en ny version på min hårddisk numera "Rörmokarn med kamelian"...
Det kommer kanske ett bildbevis vid ett senare tillfälle.
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA
PS! Väskan kan passa till att ha reservbatteriet till kameran och xtra minneskortet. Lätt att hitta i väskan. DS.

Therése sa...

Låt mig gissa vem som har huvudrollen i den nya versionen!
:-). Bra att väskan kommer till användning! Nu håller jag på att röja undan vintern i trädgården...