söndag 16 maj 2010

Söndag

Varje morgon, något lite för tidigt, skriker och flaxar denna eländiga fasan precis utanför mitt sovrumsfönster. Ett äckligt gällt skränande och jag vaknar med ett ryck. Nu, en tyst o stilla söndagkväll, går den lugnt runt på gräsmattan. Jag har god lust att gå ut o stampa på fågelskrället. Den får väl skaffa sig en egen gräsmatta!
Roligare är min nyfunna talang för orkidéer. Helt ogenerat påstår jag alltså att jag har talang för dessa vackra blomma. Orkidéen på bilden står på mitt kontor på jobbet. Vi fick den vid en vernissage i oktober, då blommade den för fullt på alla tre stänglarna. I början av januari hade alla blommorna trillat av och den flyttade ut i köksfönstret istället. För ett par veckor sedan såg jag att den hade fullt av knoppar och nu har dom börjat blomma. På alla tre stänglarna finns knoppar som håller på att slå ut, sammanlagt 16 st. :)
På mina orkidéer här hemma finns också knoppar. Dom jag ärvde av min kollega har fått knoppar o nya blad.

1 kommentar:

Zazza sa...

Vilka orkidéfingrar du har. Det är ju bara den i särklass vackraste blomst man kan tänka sig. Och du ta och stryp fåglen så har du söndagsmiddagen till nästa helg räddad. Tollerera inga inkräktare ät upp dom.
Litet tantråd från Zazza.