fredag 5 augusti 2011

Enkla o goda kex

Provade att slänga ihop några kex nu idag på morgonkvisten. Jag var lite osäker på om det skulle funka, så jag gjorde inte så stor sats. När jag tog in dom för avsmakning hos grannen var det strykande åtgång, så jag har en större sats i ugnen nu.

1dl linfrö

1 dl solroskärnor

1 dl havregryn

1 msk honung el sirap

1 dl vatten

Flingsalt efter behag


Bland allt och låt svälla ett par minuter. Bred ut tunt på plåt och grädda i 120 grader i ca 2 tim eller tills de är helt torra. Dela i lagom bitar, allt efter tycke och smak.

Jag hann lagom att att träna, duscha och äta frukost innan det var dags för avsmakning. Provade min plommonsylt med kanel som jag kokt häromdagen. Mors krusbärsmarmelad funkade också. :)


Jag såg igår kväll att krikonen börjar mogna, så de blir till att koka lite sylt eller något i den stilen på dom. Det är väldigt gått att blanda äpplen och krikon och det är ju väldigt praktiskt att de är mogna ungefär samtidigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

häftigt att få en idé sådär och bara testa helt opretantiöst!!! Ser knapriga o goda ut! :D