torsdag 27 oktober 2011

Bästa bullarna

För det mesta bakar jag mitt bröd själv, det är bara någon enstaka gång som jag köper bröd. Det allra snabbaste receptet har jag fått av S. Grundreceptet är:
50g jäst
2 tsk salt
5 dl ljummet vatten
12½ dl vetemjöl

Smula jästen, i med saltet, häll över vattnet och lös upp jästen. Arbeta in mjölet. Baka ut, jäs 30 min, pensla med vatten och in ugnen på 225 grader ca 10 min (om det är bullar man göra)

Sen kan man variera i det oändliga. Just i dag hade jag hälften vetemjöl, sen blandade jag rågsikt, havregryn och linfrö. Jag rev också i ett äpple, stansade ut hjärtan och stjärnor och strösslade över blåa vallmofrö. Jag ska servera bullarna med philadelphiaost med basilikasmak till morotssopppa.

1 kommentar:

Lotta sa...

Åh vilka roliga former på bullarna. Ska absolut pröva att stansa ut med formar på bröd, vilken förträfflig idé! Har oxå ett standardrecept jag brukar modifiera...det är helt lysande att ha det! kram