måndag 14 november 2011

Rester från helgen

Oj, oj vilket lidande! Förutom i fredags har jag fått äta bröllopstårta både i lördags och söndags. Martins mamma, som gjort tårtorna har verkligen lyckats. Supergod var den! Men man får springa många kilometrar efteråt...
I söndags firades far. Han fick lite hemgjort, vilket brukar falla honom i smaken. Rågsiktsbröd och praliner blev det denna gången.


Förutom tårta, så blev det lite frukt och grönt över. Eftersom jag är fruktoman och kanske framför allt bananoman, så tillföll det mig. Några bananer hade blivit lite väl leopardmönstrade, så de fick bli en banankaka med vit choklad och kokos.


Jag använde detta recpetet, som både var snabbt och enkelt:


2 väl mogna bananer


1 dl socker


1 ägg


50 g smält smör el margarin


4 msk mjölk


1 tsk vaniljsocker


1 tsk bakpulver


½ tsk bikarbonat


2½ dl vetemjöl


Choklad efter tycke och förstånd.




Smörj en sockerkaksform och bröa med kokos.


Mosa bananerna med sockret. Tillsätt det lätt uppvispade ägget, mjölken o margarinet. Blanda i mjöl, vaniljsocker, bakpulver o bikarbonat. Rör till sist i chokladen.


Skjutsa in i ugnen på 200 grader i 35 min.






3 kommentarer:

Lotta sa...

Åh den där banankakan måste jag göra nån gång när jag får bananer över!

Therése sa...

ja, den var riktigt god. Till och med mor som annars har lite svårt för banankaka tyckte den var god :)

Anonym sa...

Ja den var mycket god fast det var banan i den../Eva