torsdag 5 juli 2012

Hastbulle de lux

Fyra dagars ledighet ligger framför mig. Efter lite städande kom erbjudandet om en utflykt på eftermiddagskvisten, så jag svängde ihop några hastbullar att ta med till fikat. En klassiker som tydligen var väldigt vanlig på 50-talet. Jag uppdaterade receptet lite,
istället för kardemumma hade jag vaniljsocker, hallon, vit choklad och kokos. Lite de lux så här på torsdagen.
Hastbullar (Ca 15st)
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
½ dl socker
75 g margarin
1½ dl mjölk (jag hade vatten)
1 ägg

Topping:
hallon
vit choklad
kokos
ägg

Rör ihop alla torra ingredienser, lägg i margarinet i bitar och nyp ihop till en grynig massa. I med ägg och mjölk och rör ihop till en smet. Klicka upp i formar, tryck i ett hallon i varje bulle, en bit vit choklad, pensla med uppvispat ägg och strö över kokos. 220 grader i ca 10 min.

Inga kommentarer: