måndag 23 juli 2012

Inte bortglömd, bara försummad

Min trädgård har under hela sommaren varit något försummad pga av jobb. Det har ju inte heller varit väder som gjort att man velat sitta ute eller för den delen luka ogräs. Efter diverse besök i trevliga trädgårdar och plantskolor hade jag bestämt mig för att göra en ny rabatt.(Bild 1)För många, många år sedan fanns där en rabatt, men det var långt innan jag bodde här. Hur som helst fem dagars ledighet började med en dag i trädgården. Jag började i morse med att gräva och gräva (bild 2). Ja, allt grävdes för hand och det bortgrävda gräset förslades bort för hand. Dock förbarmade sig min käre bror med att ta det i skopan på traktorn och kör iväg med det sedan. Vid lunchtid var det färdiggrävt (bild 3) och efter att ha skyfflat dit en massa ny jord (ja, även det för hand) och planterat de blommor jag köpte i lördags, kan jag nu nöjd beskåda mitt verk.
Tanken är att det ska dit mer växter, några marktäckande och lite annat smått och gott. Jag skulle gärna vilja ha någon sorts alunrot till exempel.
 Det verkar vara ett bra äppelår, träden dignar av äpplen, trots att jag inte klippte dom i våras.
För övrigt har jag lukat de övriga två rabatterna, skyfflat singelgången, plockat av mina vinbär och skördat mina första egenodlade potatisar. Nu är jag stel i armar och händer och jag täckt av ett lager jord, men vad gör det om 100 år, det har ju varit SOL idag!! Det bästa av allt är att jag ännu inte kan se några flygmyror i mitt vardagsrum. Men jag ropar inte hej än för då får jag väl ro fan i land...

Inga kommentarer: