onsdag 18 juli 2012

Raw foodchokladbollar


De superdupergoda dadelbollarna!




Idag fick jag ett gratisex av den nya Amelia Träning & Pepp i brevlådan. verkar vara en trevlig tidning med blandat innehåll av träning och mat. Över lag så äts det ju väldigt mycket gluten i det här landet, vilket inte alltid är bra för magen. I tidning fanns ett tips på att använda bovete (som är naturligt glutenfritt) till gröt till exempel. Som av en händelse så fick jag en påse med allt möjligt gott i när jag fyllde år och bland annat så fanns där ett paket bovete. Så imorgon (läs: idag) blir det bovetegröt till frulle. En annan trend är ju raw food, vilket jag inte provat, förrän ikväll. Hittade recept på raw foodchokladbollar. Jag höftade ihop ett recept eftersom jag inte hade några nötter hemma. jag mixade 10 dadlar, ett par tsk krossat linfrö, ca 3 tsk kakao och ca 1 msk pumpakärnor och skrapade ur det sista ur kesopaketet (typ 2 tsk). Jag hällde det så klart i min Smooth chopper från Tupperware, drog i snöret några gånger och rullade sedan bollar i vanlig chokladbollsstorlek och rullade dom i kokos. Supergoda! Mycket godare än vanliga chokladbollar faktiskt!



Smooth choppern som jag använder till allt som ska hackas, vispas el mixas. Bilder från tupperware.se.


Uppdatering: Bovetegröten var riktigt god. Jag åt den med mango och rivet äpple.

Inga kommentarer: