lördag 25 augusti 2012

Frukt och bär på längden och tvären

Nu har jag frysen full av frukt och bär. Plommonträdet som gav skörd som svällde över alla bräddar är nästan tomt nu. De sista får getingarna käka på. Jag har gett bort plommon till vänner och ovänner, kastat efter folk, kokt marmelad, bakat, frusit in och ätit. Nu får det räcka. Äpplena börjar bli mogna nu, först ut är astrakanapeln. Dom är ganska mjöliga och är godast att äta som dom är. Men jag rev ner några i brödet jag bakade i morse. Snåren dignar av björnbär, på dagens cykeltur fick jag plocka 1½ liter till. När jag cyklade förbi blåbärsodlingen ett par kilometer härifrån var det självplockning och jag kunde inte låta bli att plocka lite. Det var den amerikanska varianten och buskarna var fulla av bär, så det tog ingen tid alls att plocka några liter. Mor var också med och kom in i någon sorts plockflow och kunde inte sluta plocka. När hon kom hem kom hon på att frysen är ju nästan full. Så jag fick baka upp lite av hennes bär, det blev en snabb blåbärskaka och sen satte igång att koka saft på det som fanns i frysen. Det blev rabarber, krusbär och blåbärssaft. Väldigt god och somrig. 
Blåbärskaka (i springform)
1½dl socker och 2 ägg vispas pösigt. Rör i 1½dl vetemjöl och ½tsk vaniljsocker. Häll i formen och lägg på bär efter tycke och smak (jag har haft både med halverade plommon och med blåbär) Hyvla över lite smör och strö över pärlsocker. Grädda i 200 grader i 25 min. Ät med vaniljsås, glass, yoghurt el något annat man gillar...

Inga kommentarer: