lördag 1 december 2012

Advent del 2

 

 

Årets adventsljusstake


Igår eftermiddag kokte jag fudge inför julen. Det var lite spontankok, så jag hade inga skumtomtar hemma (det blir så god smak på fudgen av skummisarna). Däremot hade grannen en påse skumgodis i påskform. Hållbarheten var till nästa vecka, men det verkade inte som att någon ville äta detta inaktuella godis, så det hamnade i fudgen. Ikväll har jag gjort ischoklad, också det något spontant, så jag hade inget kokosfett hemma. Dessutom är det så drygt att använda upp en hel paket kokosfett, om man inte vill göra fågelmat till södra Sveriges samlade fågelskara eller baka klenäter. Hur som helst hittade jag ett recept på ischoklad utan kokosfett.

Till ca 40 st behövs:
75g margarin
200g mörk choklad (jag använde Marabous nya 70% bakchoklad - kanongod!)
Smaksätt med rivet skal från en apelsin.
Smält margarinet och lägg i chokladen och låt denna smälta helt.
Rör i apelsinrivet och häll upp i formar.

Försök spara till jul...själv har jag gömt julgodiset inne hos grannen :)

1 kommentar: