tisdag 27 maj 2014

Giftiga, men närodlade grönsaker

I våras satte jag ut ett par pallkragar i trädgården och sådde lite smått och gott. Rädisor, sallad, lök och rödbetor. Häromdagen fick jag några plantor grönkål, röd o grön mangold och kålrot. Allt har kommit upp fint och jag har kunnat skörda några rädisor och salladen är strax klar för provsmakning. Allt var frid och fröjd till igår kväll när en hundans sneseglare sprutade grannens åker. Inte alls vindstilla eller tidigt/sent på kvällen. Eller stängde av sprutan när han körde förbi min trädgård. Nejdå! Spruta på bara och vinden låg på rakt in i trädgården och mina odlingar. Så om de överhuvudtaget överlever så har jag kraftigt besprutade grönsaker istället för ekologiska och närodlade. Jag är förbannad så jag spricka!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår till 100%! Vet inte vad bönder som använder gifter sysslar med! Jag röstar med miljöpartiet som vill ha 100% ekologisk odling i hela Europa! Upp till kamp! Gudrun

Therése sa...

Ja, men eller hur!? Vi var ute och kollade till ett par minuter och efter det hade vi lukten av sprutmedlet i näsan hela kvällen.