onsdag 1 oktober 2014

Vegetariska världsdagen

Läste precis att det idag är den vegetariska världsdagen, den infaller alltid den 1 oktober. Passar ju väldigt bra att jag idag har ätit vegetariskt. Det gör jag i och för sig nästan alla dagar, då det är inget konstigt med det. Jag väljer att äta vegetariskt dels för att jag inte är speciellt förtjust i kött och dels för att det inte är särskilt nyttigt heller. Forskningen visar att rött kött dvs nöt, gris, lamm och get påverkar ökade risker av vissa cancersjukdomar. Förutom detta så är det inte inte heller miljövänligt, det påverkar klimat, övergödning och den biologiska mångfalden. Köttproduktionen står för ca 15% av världens totala utsläpp av växthusgaser.
Så det är kanske dags att prova på meatless monday, som är en internationell kampanj för den mänskliga hälsan och även jordens. Den är funnits i många år, så hoppa på den! Eller varför inte hoppa på biskopen i Linköping, Martin Modéus, utmaning #köttfrifredagslunch? Eller varför inte båda?! Eller gör som jag, ät vegetariskt nästan alla veckans dagar!

Inga kommentarer: