måndag 5 januari 2015

Rödkålspaj

Jag tycker att färsk rödkål är en höjdare på julbordet, bara för att få lite grönsaker bland all den ganska tunga maten. Nu var det inte alls julens rödkål jag skulle skriva om, men när vi ändå är där kan jag ju göra det. Jag gjorde en sallad på både röd- och grönkål, apelsin och pumpakärnor. Jag gjorde en snabb dressing på olja, senap och salt o peppar. Prov det vet jag!
När man ska köpa rödkål, så finns det sällan delade huvud och om man inte ska bjuda ett helt kompani på kålsallad, så står man ju där med hur mycket rödkål som helst över.
Så igår gjorde jag av med lite i en rödkålspaj.
Jag höftade lite men typ så här:


Pajskal:
1 dl havregryn
1,5 dl majsmjöl
75 g smör
½ dl kesella


Fyllning:
Osthyvlad rödkål
Champinjoner
Rivna morötter
Riven färsk ingefära
Salt o peppar


Blanda ihop ingredienserna till pajskalet och tryck ut det i pajform. Grädda i 200 grader i 12-15 min.
Fräs ihop fyllning tills kålen är mjuk. Häll i pajskalet och häll på äggstanning. (2 ägg, 2 dl mjölk, 1½ dl riven ost.) Grädda tills pajen stannat.

Inga kommentarer: